HUB: Oprez pri plaćanju!

U posljednje vrijeme primijećeni su novi pokušaji prijevare u kojima se napadač želi domoći novca vlasnika bankovnih računa, navođenjem na novčane uplate prema krivim računima primatelja. Napadači se poslovnim subjektima predstavljaju uglavnom telefonski ili e-mailom kao poslovni poduzetnici, nude novu suradnju na novom projektu ili pak putem lažne e-mail adrese informiraju o promjeni broja računa primatelja s kojima tvrtka već ima neki poslovni odnos ili koristi njihove usluge. Na temelju tih informacija, predstavnik tvrtke uplaćuje novac na broj računa koji zapravo nije pravi račun primatelja.

Vezano za navedene pokušaje prijevare upozoravamo sve platitelje da svakako povećaju oprez pri plaćanju, posebno ako prvi put plaćaju nekom primatelju ili ako su putem e-maila dobili informaciju o promjeni broja računa primatelja. Predlažemo da u slučaju informacije o promjeni računa, svakako još jednom provjere podatke o primatelju, ako je moguće drugim komunikacijskim kanalom osim e-maila (npr. telefonom ili na službenim internetskim stranicama poslovnog subjekta). Dodatno, predlažemo usporedbu e-mail adrese poslovnog subjekta s koje je upućeno takvo upozorenje s e-mail adresama na službenim internetskim stranicama poslovnog subjekta.

Ponovno skrećemo pozornost, da je u slučajevima zaraženosti računala malicioznim kodom napadaču omogućen pristup svim aplikacijama na računalu pa tako i e-mail sustavu korisnika. U tim slučajevima napadač može imati uvid u e-mail adrese vlasnika računala i na osnovu dotadašnje korespondencije može kreirati lažne e-mail adrese poslovnih subjekata s kojima je vlasnik u kontaktu. Također, napominjemo da se računala mogu zaraziti na različite načine, primjerice, otvaranjem zaraženih privitaka elektroničkih poruka, otvaranjem linkova s malicioznim kodom na internetu, korištenjem programa za udaljeni nadzor računala, itd. Svakako se preporučuje da vlasnici računala kontinuirano vode brigu o sigurnosti njihovih računala te da angažiraju i dodatnu stručnu IT podršku odmah po otkrivanju prisutnosti malicioznog koda radi sveobuhvatnog pristupa rješavanju uzroka narušavanja sigurnosti njihovih IT sustava.

I na kraju, ponovno podsjećamo, za najbolju zaštitu tvrtki od takvih programa u e-bankarstvu, svi korisnici internetskog bankarstva za poslovne korisnike obavezno nakon korištenja internetskog bankarstva trebaju izvaditi pametnu karticu ili USB sigurnosni uređaj iz računala.

O GIU HUB:
Gospodarsko interesno udruženje Hrvatska udruga banaka okuplja 19 vodećih hrvatskih banaka koje čine 97 posto ukupne aktive svih hrvatskih banaka: Banco Popolare Croatia, Banka Kovanica, Croatia banka, Erste&Steiermärkische Bank, Hrvatska poštanska banka, Hypo Alpe-Adria-Bank, Istarska kreditna banka Umag, Karlovačka banka, KentBank, Kreditna banka Zagreb, OTP banka, Partner banka, Podravska banka, Privredna banka Zagreb, Raiffeisenbank Austria, Sberbank, Société Générale Splitska banka, Veneto banka, Zagrebačka banka. Hrvatska udruga banaka donijela je Kodeks dobre bankovne prakse postavljajući standard poslovanja kojeg se sve članice pridržavaju i time promiču odgovornost, javnost i profesionalnost bankovne struke. S ciljem što uspješnijeg rada Udruženja sve aktivnosti se odvijaju na razini niza radnih tijela - odbora, pododbora i povjerenstava, kao i drugih stalnih ili povremenih radnih skupina. Stručnjaci iz banaka članica GIU HUB-a aktivno sudjeluju u radu odbora i radnih skupina. Hrvatska udruga banaka primljena je u pridruženo članstvo Europske bankovne federacije (EBF) u ožujku 2000. godine, a u listopadu 2013. godine postala je 32 članica Federacije.

 

Dodatne informacije:
Ivana Prgomet
Savjetnica za odnose s javnošću
GIU Hrvatska udruga banaka
Centar Kaptol, Nova Ves 17
10 000 Zagreb, Hrvatska
tel: 01 4860-080
web: www.hub.hr
email: ivana@hub.hr