Upravljanje kućnim budžetom

Neovisno živite li u kućanstvu sami, s cimerom, partnerom ili obitelji, za mir u kući ključno je uspješno upravljanje kućnim budžetom. Jednom kada savladate ovu vještinu, lakše ćete planirati troškove, uštedjeti novac za stvari koje su vam uistinu potrebne, ali i spremnije dočekati one neplanirane troškove. U nastavku vam donosimo nekoliko savjeta koji će vam biti korisni na tom putu:

 

  • Uskladite primanja i troškove – Možda u teoriji zvuči jednostavno, ali u praksi to često nije tako. Neovisno o broju članova vašeg kućanstva, kućni budžet će se sastojati od raspoloživih primanja članova koji ostvaruju prihode te rashoda koji će se odnositi na sve članove kućanstva. Prihodi mogu biti redoviti, odnosno oni koje primate u pravilnim intervalima kao npr. plaća, mirovina, stipendija, naknada za najam nekretnine itd., te izvanredni odnosno neredoviti,  koje primate u nepravilnim intervalima, primjer kojih su božićnica, uskrsnica, bonusi na plaću i sl. Rashode je također moguće podijeliti u navedene kategorije, gdje su redoviti troškovi stanovanja, hrane, kredita itd., a izvanredni su troškovi poput zamjene kućanskih aparata, popravka automobila ili nešto veselije, kao što je kumstvo na svadbi. Vaš cilj treba biti da svako odabrano razdoblje završite u plusu, odnosno da vam rashodi uvijek budu niži ili u najgorem slučaju jednaki prihodima koje ste u istom razdoblju ostvarili. To ćete najlakše napraviti uspješnim vođenjem troškovnika, o čemu više možete pročitati u sljedećem koraku.

 

  • Vodite troškovnik - U svakom slučaju, od ključne važnosti za uspješno vođenje kućnog budžeta i usklađivanje prihoda i rashoda bit će to da ste u svakom trenu svjesni toga koliko zarađujete i koliko trošite. Ranije su 'blagajnici' troškovnike vodili upisivanjem stavaka u bilježnicu, dok se danas sve više i više ljudi koristi već dobro poznatim Excel tablicama ili nekom od brojnih mobilnih aplikacija razvijenih upravo za tu namjenu. Možda najlakši način za početi voditi troškovnik je da jedan mjesec zapisujete sve svoje troškove, a istovremeno pokušate predvidjeti sve troškove koji na naplatu dolaze sljedeći mjesec. Već će vas ova mala promjena u ponašanju potaknuti da dobro razmislite je li vam neki trošak stvarno potreban prije nego ga napravite, kako vam se ne bi dogodilo da živite 'od prvog do prvog', odnosno od plaće do plaće, a tako ćete i najlakše provjeriti koja od navedenih metoda vođenja troškovnika najbolje odgovara vašim potrebama i željama.

 

  • Odredite prioritete - Neovisno o tome kakva je vaša dinamika ostvarivanja prihoda i trošenja istih, budžet možete voditi kratkoročno (tjedni ili mjesečni), ili dugoročno (godišnji ili čak višegodišnji). Kada ste nekoliko mjeseci uspješno vodili troškovnik i uskladili vaša primanja i troškove, dobit ćete dobru sliku toga kako i na što trošite novac, kao i gdje postoji prostora za štednju. Dobra mjesta za početi planirati uštede mogu biti naoko sitne stvari poput nošenja ručka na posao, smanjenja nepotrebnih režijskih troškova, odlaska na posao pješice ili biciklom kada vrijeme dozvoljava, kao i kupovanje na sniženjima, što ipak može biti i dvosjekli mač. Naime, kupnja nečega što vam je doista potrebno na sniženju može biti lijepa ušteda, ali kupnja nečega što vam nije potrebno samo zato što je na sniženju predstavlja nepotreban trošak.

 

Prateći navedene korake, male tjedne uštede ubrzo će narasti a s njima i vaša vještina budžetiranja i motivacija za daljnjom štednjom sredstava, koja će vam biti dostupna kada vašem kućanstvu to doista i zatreba.