Manipulativne prijevare su taktike koje prevaranti koriste kako bi iskoristili ljudsko povjerenje i psihološke trikove da bi od ljudi izvukli osjetljive informacije ili novac. Ove prijevare često uključuju phishing, lažne pozive ili lažne e-mailove, gdje se prevaranti predstavljaju kao pouzdane osobe ili organizacije kako bi prevarili žrtve da reagiraju na određeni način.
Oblik poslovne prijevare u kojoj prevaranti predstavljaju sebe kao visoke rukovoditelje ili direktore kompanije kako bi prevarili zaposlenike da izvrše hitne financijske transakcije. Ova prijevara često se odvija putem e-maila ili telefona, gdje prevarant koristi lažne identitete kako bi stvorio osjećaj hitnosti i povjerenja, potičući zaposlenike na prijenos novca na lažne račune. Posljedice ovih prijevara mogu biti ozbiljne, uključujući velike financijske gubitke za tvrtke, stoga je važno educirati zaposlenike o prepoznavanju i sprječavanju ovakvih situacija.
Metoda online prijevare u kojoj prevaranti pokušavaju ukrasti vaše osobne podatke, poput lozinki ili brojeva kreditnih kartica, tako što se predstavljaju kao pouzdane organizacije ili osobe. Obično se odvija putem e-maila, SMS-a ili lažnih internetskih stranica koje izgledaju poput pravih, kako bi prevaranti potaknuli korisnike da unesu svoje osjetljive informacije. Ako primijetite sumnjive poruke ili poveznice, važno je da ne kliknete na njih i da uvijek provjerite autentičnost izvora.
Vrsta prijevare u kojoj prevaranti koriste telefonske pozive kako bi od žrtava ukrali osjetljive informacije, poput brojeva kreditnih kartica ili osobnih identifikacijskih brojeva. Prevaranti se često predstavljaju kao predstavnici banaka, vladinih agencija ili drugih legitimnih organizacija, stvarajući lažni osjećaj hitnosti kako bi potaknuli žrtve da otkriju svoje podatke.
Vrsta prijevare u kojoj prevaranti šalju lažne poruke putem SMS-a kako bi od vas ukrali osobne informacije ili novac. Ove poruke često izgledaju kao da dolaze od pouzdanih izvora, poput banaka, dostavnih službi ili drugih organizacija, i mogu sadržavati poveznice na lažne internetske stranice ili zahtjeve za povratne informacije.
Oblik prijevare u kojoj prevaranti koriste lažne identitete na društvenim mrežama ili aplikacijama za upoznavanje kako bi ostvarili emocionalnu vezu s ciljem iznude novca od svojih žrtava. Ove prijevare često uključuju stvaranje prividnog ljubavnog interesa, gdje prevaranti ulažu vrijeme u izgradnju povjerenja i intimnosti, a zatim traže novčanu pomoć zbog izmišljenih problema, poput hitnih medicinskih troškova ili putnih problema.
Financijske i investicijske prijevare su metode koje prevaranti koriste kako bi prevarili ljude ili tvrtke da ulože novac u lažne ili nepostojeće investicije. Ove prijevare često uključuju obećanja o brzim i visokim povratima, korištenje lažnih informacija ili identiteta te manipulaciju kako bi žrtve uvjerili da su njihove ponude legitimne. Žrtve se obično suočavaju s velikim financijskim gubicima, a prevaranti koriste razne kanale, uključujući e-mail, društvene mreže i telefonske pozive, kako bi ostvarili svoje ciljeve.
Vrsta prijevare u kojoj prevaranti nude lažne ili preuveličane investicijske prilike kako bi privukli ulagače i ukrali njihov novac. Ove ponude često obećavaju visoke povrate uz malo ili nimalo rizika, što ih čini privlačnima za neiskusne investitore. Prevaranti mogu koristiti različite kanale, uključujući društvene mreže, e-mail ili čak telefonske pozive, da bi promovirali svoje lažne investicijske projekte, kao što su fiktivne tvrtke, nekretnine ili financijski fondovi.
Lažni investicijski modeli koji obećavaju brzi povrat investicija kroz regrutaciju novih članova. Novac se prikuplja od novih članova kako bi se isplatili ranijim članovima. U ovim shemama, svaki novi sudionik plaća članstvo ili investiciju, a ti novci se koriste za isplatu starijim članovima, stvarajući iluziju profitabilnosti. Piramidalne sheme često obećavaju visoke povrate uz malo truda, no zapravo su neodržive jer se oslanjaju na neprekidno regrutiranje novih članova. Kada se ne može privući dovoljno novih investitora, shema se raspada, ostavljajući većinu sudionika s gubicima.
Vrsta prijevare u kojoj prevaranti zovu osobe predstavljajući se kao službenici banaka, državnih institucija ili drugih pouzdanih organizacija. Cilj im je navesti žrtvu da otkrije osobne informacije poput brojeva računa, PIN-ova ili drugih sigurnosnih podataka. Ovi pozivi često koriste hitne ili prijeteće tonove kako bi izazvali stres i žurnu reakciju, što može dovesti do neopreznog otkrivanja informacija.
Prijevare s online kupnjom i prodajom su oblik prijevare u kojem prevaranti koriste lažne oglase, internetske trgovine ili profile na platformama za kupoprodaju kako bi obmanuli kupce ili prodavatelje. Uobičajene metode uključuju lažne proizvode, nenamjerne troškove, zahtjeve za plaćanje unaprijed ili lažne potvrde o uplati. Žrtve često na kraju ne dobiju kupljenu robu ili uslugu, ili im se traži dodatni novac zbog navodnih „problema s dostavom“.
Lažne online trgovine su lažne internetske stranice koje izgledaju kao prave trgovine, ali služe isključivo za prikupljanje novca ili osobnih podataka od kupaca. Prevaranti često kreiraju ove stranice tako da imitiraju poznate brendove, koristeći slične nazive i profesionalan dizajn kako bi se činile vjerodostojnima. Kupci koji naruče proizvode često ili ne dobiju ništa, ili prime proizvode vrlo loše kvalitete koji ne odgovaraju opisu.
Prijevare s avansnim plaćanjem su oblik prijevare u kojem prevaranti traže uplatu unaprijed za robu, usluge ili dobitke koji zapravo ne postoje. Obično obećavaju nešto vrijedno (npr., veliku nagradu, posao, kredit, ili nekretninu) i zahtijevaju uplatu avansa za navodne troškove ili administrativne naknade. Nakon što osoba uplati traženi iznos, prevarant prestaje komunicirati, a obećana roba ili usluga se nikad ne isporuči.
Prijevare s računima su vrsta financijske prijevare u kojoj prevaranti šalju lažne račune koji izgledaju autentično, često imitirajući prave dobavljače ili poslovne partnere. Žrtvama šalju fakture s lažnim bankovnim podacima, što ih navodi da nesvjesno uplate novac na račune prevaranata umjesto na račune stvarnih dobavljača. Ova se prijevara može dogoditi i u privatnim transakcijama, gdje prevarant tvrdi da se račun za kupnju ili uslugu mora podmiriti putem novih, lažnih podataka.
Prijevare s kuririma uključuju prevarante koji se predstavljaju kao dostavne službe ili kuriri kako bi prikupili novac ili podatke od žrtava. Uobičajeni scenariji uključuju kurira koji navodno dostavlja paket i traži „naknadu za dostavu“ ili osobne podatke za preuzimanje pošiljke. Ponekad prevaranti šalju lažne obavijesti putem SMS-a ili e-pošte, tvrdeći da je potrebno platiti dodatne naknade kako bi se paket isporučio ili zadržao.
Ove prijevare uključuju manipulacije za dobivanje osobnih podataka korisnika koji se kasnije zloupotrebljavaju za financijske koristi ili druge prijevare.
Ova prijevara uključuje e-mailove koji se predstavljaju kao legitimni zahtjevi za osobnim podacima. Prevaranti često lažno tvrde da su žrtve hakiranja ili predstavljaju poznate institucije, potičući korisnike da otkriju svoje osjetljive informacije poput lozinki ili brojeva računa. Korisnici bi trebali biti oprezni prema neobičnim zahtjevima i uvijek provjeravati autentičnost izvora prije nego što odgovore na takve poruke.
Prevaranti stvaraju internetske stranice koje izgledaju identično pravim bankama kako bi ukrali korisničke podatke. Ove stranice često imaju URL adrese koje se neznatno razlikuju od originalnih, a cilj im je navesti korisnike da unesu svoje pristupne podatke. Kako bi se zaštitili, korisnici trebaju provjeriti URL adrese i osigurati da internetske stranice koriste HTTPS protokol.
Ova vrsta prijevare uključuje lažne profile ili sumnjive poruke na društvenim mrežama koje prikupljaju osobne podatke. Prevaranti mogu slati zahtjeve za prijateljstvo ili poruke koje izgledaju kao da dolaze od poznatih osoba, tražeći informacije ili novac. Korisnici bi trebali biti oprezni s informacijama koje dijele online i provjeriti identitete osoba s kojima komuniciraju.
Prevaranti koriste lažne poruke i telefonske pozive kako bi prikupili osjetljive podatke od korisnika. Ove poruke često izgledaju kao da dolaze od pouzdanih izvora, poput banaka ili vladinih agencija, i traže informacije poput brojeva osobnih iskaznica ili bankovnih podataka. Korisnici trebaju biti sumnjičavi prema nepoznatim pozivima i porukama koje traže osobne informacije.
Prijevare koje uključuju zlonamjerni softver (malware) ili neželjene poruke za instaliranje spywarea, virusa ili krađu podataka.
Zlonamjerni softver (malware) je program dizajniran za štetu računalima ili mobilnim uređajima. Može ukrasti osjetljive informacije, poput lozinki i brojeva kreditnih kartica, a također može oštetiti ili uništiti datoteke. Malware se obično širi putem preuzimanja, zaraženih e-mailova ili nesigurnih internetskih stranica.
Spyware neprimjetno prati aktivnosti korisnika, prikupljajući osobne podatke bez znanja korisnika. Adware prikazuje neželjene oglase i može prilagoditi oglase na temelju navika pregledavanja. Obje vrste softvera mogu ugroziti privatnost korisnika.
Spam su neželjene e-poruke koje se šalju masovno, često za oglašavanje ili phishing. Mogu sadržavati privlačne ponude ili poveznice na maliciozne internetske stranice, što može dovesti do infekcija zlonamjernim softverom ili krađe podataka.
Prijevare u kojima prevaranti koriste osobe kao posrednike za prebacivanje ukradenog novca kroz njihove račune.
U money mule shemama osobe nesvjesno sudjeluju u pranju novca. To se događa kada prevaranti traže od tih osoba da prebacuju novac na različite bankovne račune, često obećavajući im kompenzaciju. Ove aktivnosti mogu rezultirati ozbiljnim pravnim posljedicama za one koji sudjeluju, jer se smatraju suučesnicima u kriminalnim radnjama.
Ovi oglasi privlače kandidate koji traže posao nudeći "asistentske" pozicije za obradu uplata i prijenose novca. Iako se čine legitimnima, ti poslovi omogućuju prevarantima da prikriveno prebacuju nelegalno stečeni novac, često koristeći nesvjesne zaposlenike kao posrednike. Osobe koje nasjednu na ove ponude mogu postati dio šire sheme pranja novca.
Kontaktirajte nas za podršku ili prijavite sumnjive aktivnosti.